Zdraví‎ > ‎

Tipy minima zdravého stravování

Tipy pro správné stravování
Připravili jsme pro vás několik tipů a zajímavostí. Pokud Vás zaujmou, naleznete je spolu s celou řadou dalších užitečných informací v knize Jak jíst a udržet si zdraví, jejímiž autory jsou doc. Mudr. Jaromír Astl, CSc., Eliška Astlová a Eva Marková z Clinic 21 s.r.o.

Co by vašemu organismu mohlo scházet pokud…

  • Pracujete na počítači? Doplňte vitaminy A, B, C a vápník, lutein.
  • Kouříte? Doporučujeme celé spektrum vitaminů a minerálů. Určitě byste měli zvýšit příjem vitaminů B a C, nenasycených mastných kyselin (omega-3 komplex), vápníku a hořčíku.
  • Jste manažerem? Dbejte na stravu bohatou na vitaminy-B komplex, vitaminy A, C, E, nenasycené omega-3, omega-6 mastné kyseliny, vlákninu, bílkoviny, lecitin. V minimálním množství DDD.
  • Pociťujete napětí, nepohodu, stres? Zařaďte v dostatečném množství do výživy sobě či svému manželovi (manželce), vedoucímu: lecitin a omega-3 nenasycené mastné kyseliny.
  • Cestujete často letadlem? Pozor na srážení krve (tzv. jet-lag disease). Doporučujeme hlídat si celé spektrum vitaminů, minerálů, dostatečné  množství tekutin, vlákninu, proteiny, ale především omega-3 nenasycené mastné kyseliny, lecitin a koenzym Q10 ve vaší stravě.
Saláty - Express Sandwich Sendviče Praha

Desatero rozumného stravování

V tomto desateru jsou vyjádřeny zásady, které vám pomohou dostat se do formy a udržet se v ní.


 1. Jezte vyváženou a pestrou stravu rostlinného i živočišného původu připravovanou šetrným
způsobem.


 2. Nepřejídejte se, jezte pravidelně během dne zhruba po 3 hodinách. Dlouhodobě nehladovte.


 3. Pravidelně se hýbejte (minimálně 30 minut denně, nejlépe v aerobní zóně – rychlá chůze cca 2,5 km) či pravidelně cvičte.


 4. Jezte pestré druhy čerstvého ovoce a zeleniny (v minimálním množství 500 g na den).


 5. Několikrát denně jezte obiloviny, brambory a celozrnné pečivo. 


 6. Omezte příjem nevhodných tuků živočišného původu vyjma rybího. Vhodné je zařadit více rostlinné 
tuky vyjma palmového a kokosového.


 7. Jezte často ryby, zvláště mořské, a také luštěniny, které jsou vhodným zdrojem bílkovin.


 8. Pijte během dne dostatek kvalitních tekutin a vyvarujte se nadměrného požívání alkoholických nápojů: neměli byste překračovat dávku 0,5 l piva či 2 dcl vína nebo 5 cl destilátu.


 9. Omezte příjem kuchyňské soli do 5 g celkem na den a vyřaďte ze stravy umělé dochucovací prostředky.


 10. Omezte sladkosti, sladké nápoje, potraviny s vysokým obsahem cukru, umělými barvivy a konzervanty.

Stojíte o další užitečné informace? Prohlédněte si letáček, který jsme připravili společně s paní Eliškou Astlovou ze společnosti Clinic 21.